Til forsiden Kontakt os Sitemap Udskriv

  • Steen's Alternative
  • v/ Steen Andersen
  • Tlf.: +45 2679 4222
  • Mail:
 

TEMA: Mindfulness - en vej til centrering og balance

Nyhedsmail udsendt den: 12-12-2014 kl. 13:35:13

Du modtager denne mail, fordi du engang indenfor de seneste år har tilmeldt dig nyhedsmail på steenses.dk. Det er godt et par år siden, jeg sidst har sendt nyhedsmail. Forklaringen er, at jeg i forlængelse af en sygemelding med stress og efterfølgende genindtræden på arbejdsmarkedet har valgt at nedprioiritere nogle af mine opgaver og gøremål. Disse er jeg nu ved at omprioritere og du vil i fremtiden igen kunne modtage nyhedsmail fra mig. Fremtidige mails kan indeholde tilbud om køb af forskellig karakter.

Ønsker du ikke at modtage disse nyhedsmail, kan du klikke på denne link, for at afmelde dig fra mailinglisten eller du kan svare på denne mail med oplysning om, at du gerne vil fjernes fra mailinglisten. Venligst i dette tilfælde: angiv den korrekte mailadresse, du står registreret med. På forhånd tak for din tålmodighed.


Inden du starter på denne mail, kan du med fordel se eller gense de tidligere fremsendte nyhedsmail i arkivet for nyhedsmail på steenses.dk.


 

  • Tema: Mindfulness - en vej til centrering og balance
  • Steen Andersen
  • Facebook
  • Gode links (med gratis materiale)

  

 

Garfield - Smile   

TEMA: Mindfulness - en vej til centrering og balance

At være mindful er at være bevidst nærværende. Det vil sige, at være med det, som er. Blot registrere uden at have en holdning. Ingen fordømmelse, ingen ophidselse, ingen opildnet tilstand. Blot væren - at være.

Du kan være bevidst nærværende i forhold til alt, hvad der rører sig i dig og omkring dig, når du praktiserer mindfulness. Du kan, med nogen øvelse, være bevidst mindful i din hverdag.

Med mindfulness kan du opnå større ro i din hverdag og i dit liv. Du vil kunne få bedre overblik i situationer, hvor du tidligere har følt angst, afmagt eller været slået ud og have mistet overblikket på anden måde.

En god øvelse er, at være bevidst nærværende i forhold til din vejrtrækning:

  • Sæt dig behageligt tilrette
    - gerne med ret ryg.
  • Slap af i din krop
  • Luk dine øjne
  • Slap mere af i din krop
  • Fokuser på dit åndedræt
  • Følg og mærk luften, hvordan du trækker den
    - gennem din næse
    - gennem svælget
    - gennem halsen
    - gennem luftrøret
    - ned i lungerne
    - hele vejen tilbage
  • Bliv ved med at fokusere på din vejrtrækning
  • Mærk forskellen i luftens temperatur
    - under indånding og
    - under udånding
  • Mærk, føl og fornem vejrtrækningen helt ned i maven
    - og hvordan vejrtrækningen udvider din brystkasse
    - foran og bagpå
    - i begge sider
  • Springer dine tanker andre steder hen
    - så flyt dem tilbage til din vejrtrækning
  • Gør ovenstående i fem til ti minutter hver dag
    - eller mere, hvis du synes

Du kan være mindful - bevidst nærværende - i forhold til alt: dit hjertes slag, din puls, en finger, andre kropsdele eller organer, en syngende fugl, et tikkende ur, TV lyd eller noget helt andet - vælg selv. I praksis er det et spørgsmål om at skærpe din koncentration, så du kun fokuserer på en enkelt ting. Når du bliver mere trænet, vil du kunne være mindful i forhold til flere ting samtidig. Det kommer med øvelsen.

Hos Kræftens Bekæmpelse har jeg fundet tre glimrende lydfiler med forklaring og eksempler på at være mindful. Introduktionen retter sig mod patienter med kræft og kan du se bort fra dette er det i øvrigt en kort og præcis gennemgang. Besøg Kræftens Bekæmpelse her.

Husk, at som med så meget andet, så kræver det også øvelse, at blive god til at være mindful. Og det gode er, at mindfulness i hverdagen ikke kan overdrives. Sålænge du vælger stadig at varetage dine daglige opgaver og forpligtelser.

  

 


      
Steen Andersen 

Steen Andersen

Siden 2012, hvor jeg sidst sendte en nyhedsmail har jeg gennemført en terapeutisk grunduddannelse og kan nu kalde mig Integrativ Coach og Terapeut. Jeg har også taget en uddannelse som TFT/EFT tankefelt terapeut og jeg arbejder dagligt med begge disse samt med andre relevante teknikker som bevidstgørelse, regression og progression.

Jeg deltager løbende i kurser, workshops og seminarer omkring personlig udvikling, så jeg på den måde holder mig i gang, afvikler de dele, jeg gerne vil af med og styrker de sider af mig selv, jeg gerne vil se mere af. 

Ud over denne hjemmeside - steenses.dk - har jeg også hjemmesiderne steenandersen.nu, tefu.dk, meridiantapper.dk samt et par mindre sider, der ikke har relevans i denne mail.

   

   
Steenses på Facebbok    

Facebook

Steen's Alternative er på Facebook og er støt stigende. Siden er åben for alle og der kan lægges kommentarer, hvis du ønsker det - besøg facebook-siden, og find ud af om "Du synes godt om".

   

   
Gode links     

Gode links

Selvhjælp til lindring af smerter: Meridiantapper.

Online terapi: TankeRevision®.
   

 

Savner du noget .. ?

Hvis du savner tekster eller værktøjer fra min tidligere hjemmeside eller du har forslag til udvidelser og forbedringer, er du velkommen til at skrive til mig, så det kan blive udbedret [ Skriv her ]

 

 
Besøg Din Intelligente Krop