Til forsiden Kontakt os Sitemap Udskriv

  • Steen's Alternative
  • v/ Steen Andersen
  • Tlf.: +45 2679 4222
  • Mail:
 

TEMA: Sov godt - få bedre søvn

Nyhedsmail udsendt den: 12-01-2016 kl. 07:29:00

Det bliver en god dag :-) Jeg starter helt anderledes, end jeg vist nok overhovedet har prøvet før i mit liv - eller måske men meget sjældent :-) Jeg var oppe før vækkeuret overhovedet havde tænkt på at bimle, morgenmaden må vente og jeg har en super god ide i mit hoved til, hvordan denne mail skal se ud og hvad den skal indeholde. Bevæbnet med en stor kop tynd kaffe og min computer er jeg klar til at gå i krig med denne opgave. Jeg har de seneste måneder haft en arbejdsmængde, hvor jeg har måttet nedprioritere nyhedsmail. Hvordan dette ser ud fremover, ved jeg ikke og livet har lært mig, at jeg skal passe på mig selv, så lige nu vil jeg intet love. Jeg satser på at du alligevel modtager denne mail med godt humør og lader den passere, hvis ikke den er relevant for dig.


Denne og tidligere nyhedsmail kan læses i mailarkivet. Ønsker du ikke at modtage nyhedsmails kan du afmelde dig yderligere mail her.

  • Tema: Sov godt - få bedre søvn
  • Steen Andersen
  • Hjemmesiden
  • Facebook
  • Gode links

  

 

Garfield - Smile   

TEMA: Sov godt - få bedre søvn

Den gode søvn er altafgørende for et godt og energisk liv. Mange og lange undersøgelser fortæller om, hvad det kan medføre af udfordringer i livet, hvis ikke søvnen er på plads. Jeg vil - for at holde indholdet kort - kun medtage de hyppigste årsager, der kan være til en dårlig søvn.

  • Bekymringer
    • Konflikter og uoverensstemmelser
    • Utryghed og manglende tillid til livet
  • Sygdomme og psykosomatisk tilstande
    • Søvnapnø
    • Kronisk træthedssyndrom
    • Rastløshed
    • Andre tilstande
    • Medicinering
  • Andre former for stress

Når manglende søvn skyldes bekymringer

Både i mit eget liv og i min konsultation oplever jeg, hvad det betyder, ikke at have fået en god søvn. I nat har jeg sovet virkelig godt, selvom nogle af mine udfordringer kan få store konsekvenser for mig. Lige nu - i skrivende stund - har min største kunde ikke den mængde opgaver, som jeg har haft det seneste halve års tid. Det betyder, at jeg har arbejde til tre dage om ugen og står nu med to dage, jeg skal have fyldt ud. Udsigten er, at opgaverne måske eller måske ikke falder helt væk. Det ved jeg ikke og det bekymrer mig ikke - hvilket måske skulle bekymre mig :-)

Og hvorfor bekymrer det mig så ikke? Det gør det ikke, fordi jeg har tillid til, at jeg nok skal klare mig igennem. Mit nye tema heder "At hjælpe dig til at sove godt". Det giver mening, det er begrænset i omfang, det er til at føle på, det er noget du kan bruge og det er noget jeg kan hjælpe med.

Det er det bekymringer handler om - mit første punkt på listen. At skabe en tilstand i mig selv, der fortæller, at jeg kan overleve også selvom livet lige nu kan se lidt tyndt ud. For det kan ændre sig lige om lidt. Når noget falder ud er der plads til noget andet og i aftes fik jeg en henvisning fra en kammerat, der har familie, som har brug for hjælp. Det falder lige der, hvor jeg har brug for det. Og som back up for mig selv, melder jeg mig til et vikarbureau, da det dog trods alt er bedre indtjening end ingenting.

For at fjerne dine bekymringer har du derfor brug for at se på, hvad kan du gøre noget ved og hvad du ikke kan. Det du kan gøre noget ved, hvordan kan du det og hvad gør du? Det du ikke kan gøre noget ved - lad det ligge.

Når mangel på søvn skyldes sygdomme

Jeg vil lige nu påstulere, at langt de fleste af de fysiske tilstande vi kalder sygdomme kan skyldes sindets håndtering af de oplevelser vil har haft tidligere i livet. I mit daglige virke ser jeg løbende de påvirkninger det har på mennesker, der har været udsat for svigt i barndommen eller i deres liv som helhed. Jeg ser de virkninger det har, når sindet bliver undertrykt af disse oplevelser og hvad der sker, når traumer ikke bearbejdes.

Traumer behøver ikke være dem, der sker ved trafikuheld, overfald eller andre øjeblikkelige hændelser. Faktisk er det de lette at håndtere. De traumer vi virkelig ligger under for er de langtidstraumer vi oplever gennem vores opvækst. Det gælder også for dem, vores forældre har med, da vi arver de mønstre, som vore forældre lever efter. Det betyder at vores sygdomsmønster som voksne er præget af den opvækst vi har haft.

Betyder det så, at det er vores forældres skyld? Næh - for de har jo også haft et sæt forældre, der har opdraget dem - vores bedsteforældre. Og de har igen haft vores oldeforældre til at opdrage dem. Det er også uden betydning - selvom en vis forståelse for dette er nødvendigt. Det der er vigtigt er, hvordan vi selv forholder os til vores nuværende tilstand. Det vil sige: hvad gør jeg lige i mit liv med den tilstand jeg står med og hvordan håndtere jeg mine traumer?

Den måde du ser på dit liv på, afspejles af den måde du lever på. Den måde du lever på har du tilegnet dig gennem det liv du har levet indtil nu. Ønsker du derfor et andet liv, er der brug for at du drejer den måde du lever på altså også den måde du ser på dit liv på. Det er praktisk muligt og værktøjerne til dette findes. Spørgsmålet er for os alle om - og hvornår - vi er klar til at ændre os det og om vi tør give slip på det, vi allerede har og som vi kender så godt?

Når mangel på søvn skyldes stress

I praksis er der ikke andre årsager end dem, jeg har nævnt ovenfor. Arbejdsrelateret stress, arbejdsnarkomani, alkoholisme, misbrug og andre former for afhængigheder er udledt af overstående. I alle disse tilfælde er årsagen, at vi forsøger at skjule og dække over udfordringer, som vi egentlig godt ved, at vi har brug for at tage stilling til. Det er blot vigtigt lige at få dette nævnt, så der bliver sat ord på. Det gode spørgsmål i alle disse tilfælde er: Hvad flygter vi fra?

Jeg har hørt et klogt ord, som jeg ikke kender oprindelsen af: At stress er en beslutning, der ikke er taget. Det vil jeg give fuldstændig ret i. Dilemmaer og manglende beslutninger i sager der bekymrer er hovedårsagen til stress. Det handler derfor om at tage en beslutnig fra hjertet og at kunne leve med den. Det er ikke altid let - men det er nødvendigt.

God dag og god vind i din proces :-)

2 timer, det er rekord - og nu morgenmad ;-)

  

 


      
Steen Andersen 

Steen Andersen

Jeg er uddannet ingeniør og Integrativ Coach og Terapeut. Jeg har også taget en uddannelse som TFT/EFT tankefelt terapeut og jeg arbejder dagligt med begge disse samt med andre relevante teknikker som bevidstgørelse, regression og progression.

Jeg deltager løbende i kurser, workshops og seminarer omkring personlig udvikling, så jeg på den måde holder mig i gang, afvikler de dele, jeg gerne vil af med og styrker de sider af mig, jeg gerne vil se mere af. 

Ud over denne hjemmeside - steenses.dk - har jeg også hjemmesiderne steenandersen.nu, meridiantapper.dk samt et par mindre sider, der ikke har relevans i denne mail.

   

     
Hjemmesiden - steenses.dk 

Hjemmesiden

Der sker ikke så meget i øjeblikket. Og jeg tænker heller ikke der kommer til det en rum tid, da jeg bruger mine ressourcer på andre områder. Værktøjerne bliver flittigt brugt. Statistikken fortæller, at der i gennemsnit er ca. 180 unikke brugere i døgnet, hvilket for mig er tilfredsstillende. Mest besøgt er sektionen med numerologi stærkt fulgt af sektionen med Tarot. I Ching ligger langt efter men har også en markant del af besøgstallet.

   

     
Steenses på Facebbok 

Facebook

Steen's Alternative er på Facebook og er støt stigende. Siden er åben for alle og der kan lægges kommentarer, hvis du ønsker det - besøg facebook-siden, og find ud af om "Du synes godt om".

   

   
Gode links     

Gode links

Selvhjælp til lindring af smerter: Meridiantapper.

Online terapi: TankeRevision®.
   

 

Savner du noget .. ?

Hvis du savner tekster eller værktøjer fra min tidligere hjemmeside eller du har forslag til udvidelser og forbedringer, er du velkommen til at skrive til mig, så det kan blive udbedret [ Skriv her ]

 

 
Besøg Din Intelligente Krop