Tilmeld dig Steenses.dk på Facebook  Følg Steenses.dk på Twitter  Opdateringer fra Steenses.dk på RSS

  • Steen's Alternative
  • v/ Steen Andersen
  • Tlf.: +45 2679 4222
  • Mail:
 

Hele steenses.dk er ændret til SSL, der er sikker forbindelse. Det betyder, at der på alle sider, skal være en lukket hængelås ved adresselinjen. Oplever du at dette ikke virker, så kontakt mig venligst.

Sund kur mod overvægt

Sund kur mod overvægt er mit bud på, hvordan overvægt på en god og overkommelig måde kan skiftes ud med bedre velbefindende, generelt overskud og normalvægt. Jeg har valgt at støtte op med værktøjer, der kan hjælpe til at gøre kuren hurtigere og lettere at gennemføre. Der er fire punkter, hvor det står dig frit for at vælge, hvor mange du vil tage:

1) 5:2 faste kuren, der er selve det aktive element i vægttabet om mere en ændring i livsstil end en egentlig kur
2) Den dybe vejrtrækning, der bør være indarbejdet i alles hverdag
3) Tankefeltterepi, der kan hjælpe til at flytte fokus fra de negative aspekter i forbindelse med kostomlægningen
4) Hypnose og selvhypnose, der kan bruges til at forstærke effekten af 5:2 faste kuren

Det vigtigste er første punkt 1), som er det vigtigste grundlag for, at du kan tabe dig.

5:2 Faste kuren

Med 5:2 faste kuren spiser du slankt to dage om ugen og kan spise normalt de øvrige fem dage. Fasten er med til at give dig en sundere krop og et bedre velbefindende med omkostninger du burde kunne tåle. Du vil med denne kur stadig have mulighed for at spise dine yndlingsretter på de dage, hvor du ikke faster. Med 5:2 faste kuren vil du skulle mindske dit kalorie indtag til 500 for kvinder og 600 for mænd, på de dage hvor du faster. Det er en dag af gangen og aldrig to dage i træk. Dagen du faster behøver heller ikke være de samme hver uge. Du kan flytte dem efter behov, så du kan tage hensyn til middage i familien, helligdage og højtider.

Dybest set er 5:2 faste kuren ikke nogen kur. Der er mere tale om, at det er en ændring i livsstil. Og den er fleksibel, da du ikke er låst af, at den skal følges punktligt på bestemte dage. 5:2 faste kuren kan derfor tilpasses i en hektisk hverdag, hvor du ikke nædvendigvis har tidsmæssigt overskud til de store overvejelser. Ud over at tabe dig i vægt og generelt få et bedre velbefindende, der blandt andet vil kunne stabilisere dit blodtryk, vil du også kunne opleve, at du får en skærpet koncentration og dermed blive langt bedre til at være nærværende og tilstede her og nu.

5:2 kurens kogebog

Af Mimi Spencer

Bog: 5:2 kuren - kogebog5:2 kurens kogebog er skrevet af Mimi Spencer, der sammen med lægen ogvidenskabsjournalisten Michael Mosley står bag den danske oginternationale bestseller 5:2 kuren, der beskriver en ny revolutionerende og videnskabeligt baseret måde at spise på, som gør brug af let faste. Kogebogen indeholder 150 forslag til lækre retter fulde af næring og med lavt kalorieindhold, som gør det supertlet for dig at indarbejde 5:2 princippet i din dagligdag ved at begrænse dit kalorieindtag til 500-600 kalorier to dage om ugen og spiser normalt ugens øvrige dage. Opskrifterne i bogen spænder fra enkle morgenmads idéer til mættende, velafbalancerede aftenmåltider, alle kalorieberegnet af diætisten Dr.Sarah Schenker. Bogen har også en måltidsplan til både mænd og kvinder.

Bestil bogen 5:2 kurens kogebog: 

Online hos Gucca ] [ Hos CDON ] 

Den dybe vejrtrækning

Dit åndedræt afspejler, hvordan du har det. Det gælder både kropsligt og mentalt. Du ved det godt og vil også kunne genkalde dig tilstande, hvor du ved du har haft et hæftigt, kort åndedræt når du er i pressede situationer eller et langt og måske dybt åndedræt, når du er mere rolig. Måske stakåndet, når du har løbet eller på anden måde anstrengt dig. Du ved også, at det dybe åndedræt giver dig bedre ro. Det er dette åndedræt du kan bruge, når du skal mande dig selv op, kridte skoene og og igang med en større opgave: En dyb vejrtræknig og så en "Ro på, vi starter nu og tager en ting af gange" holdning. 

Er du bevidst om dit åndedræt vil du også kunne ændre det, så det bliver mere hensigtsmæssigt. Generelt er det dybe, rolige åndedræt bedst. Det giver dig bedre jordforbindelse, mere ro, du bliver mere afspændt og langt bedre til at takle livets opgaver og udfordringer. Dit åndedræt påvirker dit nerveystem og med et bedre åndedræt vil du også blive bedre i stand til at være i nuet. Fokus på at få et bedre åndedræt bør derfor være basis i alle livets forhold.

Du kan med fordel også inddrage De fire leveregler - en praktisk lære i personlig forvandling af Miguel Ruiz:

1) Rent sprog uden eder, fordomme eller bagtale. Kun kærlighed og accept
2) Intet er personligt, det er alt sammen læring
3) Ingen spekulationer: spørg, hvis du er i tvivl
4) Du gør altid dit bedste

Bestil bogen De fire leveregler - en praktisk lære i personlig forvandling: [ Hos CDON ]

Åndedrættet - stress, søvn og slank - Bog

Af Lotte Paarup

Bog: Åndedrættet - stress, søvn og slankBliv slank, bekæmp søvnløshed og stress, gennem at have et godt åndedræt Et dårligt åndedræt kan betyde manglende energi, større risiko for sygdomme, fysiske skavanker, et anspændt følelsesliv og meget andet. Et godt åndedræt fungerer derimod som et indre brusebad – og det har helbredende egenskaber. Bogen forklarer ganske enkelt, hvad et godt og et dårligt åndedræt vil sige. Du bliver meget klogere på, hvorfor det har så stor betydning at have et velfungerende åndedræt – og ikke mindst hvorfor det skal have opmærksomhed og trænes. Bogen giver helt konkrete øvelser, du kan bruge i hverdagen og under mere målrettet træning. Lotte Paarup brænder ganske enkelt så meget for emnet, at du ikke kan lade være at følge med.

Bestil bogen Træk vejret ­ - åndedrætsterapi: 

Online hos Gucca ] [ Hos CDON

Tankefeltterapi

Tankefeltterapi er en skånsom metode til afhjælpning af vaner, smerter og psykiske ubalancer. Udgangspunktet for tankefeltterapien er stimulering af udvalgte akupunkturpunkter samtidig med at du i tankerne holder fokus på, hvad du gerne vil væk fra. Filosofien er, at når du accepterer dine ubalancer, dårlige holdninger og andre skavanker så er du bedre til at heale dig selv. Tilgivelse og kærlighed til dig selv på de områder der forårsager symptomerne er også af betydning.

Du kan godt sige, at der er tale om en slags omvent fokus i forhold til positive bekræftelser. Som værktøj til at bearbejde traumer er tankefeltterapien udviklet og afprøvet gennem adskillige år og der findes efterhånden en del litteratur og kurser på dansk.

Som metode er tankefeltterapi velegnet som værktøj til selvhjælp eksempelvis ved:

* Fastholde dig selv i din vej mod målet
* Minimering af bivirkninger
* Fastholde dine aftaler med dig selv (nytårsforsæt, rygestop, slankekure) 

Du kan læse meget mere og finde de grundliggende redskaber [ Online hos Meridiantapper.dk ]

Tankefelt terapi - løsninger lige ved hånden - Bog

Af Hanne Heilesen og Lars Mygind

Bog: Tankefelt terapi- løsninger lige ved hånden

Tankefeltterapi er en enkel og nem metode, der kan afhjælpe forskellige ubehagelige tilstande. I tankefeltterapi anvendes udvalgte akupunkturpunkter, som stimuleres, mens man aktivt søger at mærke symptomet eller den ubehagelige tilstand. Metoden virker ofte overraskende hurtigt, og det kan være svært at forstå, at ubehag kan lindres så ubesværet. Her lærer man metoden fra grunden, så man kan behandle sig selv.

Bestil bogen Tankefelt terapi - løsninger lige ved hånden: 

Online hos Gucca ] [ Hos CDON ] 

Bestil lydbøger og kursus i tankefeltterapi: [ Hos Mindly.dk ]

Hypnose

Hypnose og selvnypnose anvendes til at sætte dit sind i en lavere tilstand af beskyttelse og du vil her kunne bearbejde dine ubevidste tanker, dine holdninger og din adfærd. Fordelen er, at det vil gøre det lettere for dig at fastholde de ønsker du har til at komme i mål med dine resultater.

Når du starter på selvhypnose, kan du med fordel lytte hele hypnosen igennem inden du følger instruktionerne. På denne måde vil du kunne gøre dig fortrolig med stemmeføring og indhold i hypnosen. Dermed kan du også sikre dig, at hypnosen ikke indeholder elementer eller visualiseringer, som du ikke har det godt med.

ON/OFF Slankekuren - Lydbog

Af Henrik Bruhn

Hypnose: On/Off kuren - en støtte til 5:2 fastekurenOn/Off Slankekuren er fra min side ment som en støtte til 5:2 faste kuren og tager udgangspunkt i de samme principper: At der er dage, hvor du faster med lavt indtag af kalorier og der er andre dage, hvor du spiser, hvad du har lyst til. hvis du klikker på billedet, vil du blive ført over på en side hos Miindly.dk, hvor du har mulighed for at høre et uddrag fra selve hypnosen.

[ Hent og lyt til lydklip af hypnosen på Mindly.dk ]

Mindly.dk har et stort udvalg af lydfiler til hypnose og selvhypnose mod overvægt og til vægttab.

[ Se den samlede oversigt på Mindly.dk ]

 

 

 


Savner du noget .. ?

Hvis du savner tekster eller værktøjer fra min tidligere hjemmeside eller du har forslag til udvidelser og forbedringer, er du velkommen til at skrive til mig, så det kan blive udbedret [ Skriv her ]

 

 
Besøg Din Intelligente Krop